Meer weten?

Wij staan je graag te woord,
neem vrijblijvend contact met ons op.
Via info@contentvoorbedrijven.nl
of bel naar 06-50404114

Waarom is de content marketing mix zo belangrijk?

Iedereen ‘ontvangt’ informatie op zijn eigen favoriete manier. De een leest liever blogs, de ander neemt het sneller tot zich via video’s op YouTube en nog iemand anders verkiest een podcast daar weer boven. Ook binnen jouw doelgroep hebben de verschillende ontvangers verschillende manieren waarop zij informatie willen ontvangen. Dit is ongeacht hoe groot of klein je doelgroep is. In andere woorden: Je kunt je niet alleen focussen op podcasts. Of alleen op YouTube. Kies hiervoor dan ook het juiste social media content pakket en spreek samen met een marketing specialist welke hoe je het beste de content kan publiceren. Nog geen marketing bedrijf? Wij helpen je graag met zoeken. Neem daarvoor met ons contact op. Je kan het natuurlijk ook zelf doen met in-house marketing specialisten!

Terugkomend op content marketing: Het is enorm belangrijk om je doelgroep zo breed mogelijk aan te spreken. Zo mis je geen potentiële leads en benut je feitelijk iedere kans. We wezen er al een beetje naar, maar dat doe je door een content marketing mix neer te zetten die op meerdere platformen staat in verschillende vormen. Dit kan ook wel een ‘converged media strategy’ worden genoemd, hier gaan we later in dit blog dieper op in. Gelukkig hoef je niet per platform nieuwe onderwerpen en teksten te verzinnen/creëren. Je kunt hier gebruik maken van het ‘hergebruiken’ van content. Ook dit lees je verderop in dit blog, dus lees vooral snel verder!

Het doel van een goed gebalanceerde content marketing mix

Content marketing en de content marketing mix is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Deze vorm van marketing wordt door zowel business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C) bedrijven ingezet.

Het doel van een content marketing mix (en bijbehorende strategie) is vrij simpel: Door het bieden van nuttige informatie voor jouw doelgroep, welke niet direct gekoppeld is aan jouw product(en) en/of dienst(en), bied je meerwaarde en creëer je binding met de organisatie. Oftewel: Doordat jij zinvolle informatie vertelt, onthouden mensen jouw bedrijfsnaam beter, heb je meer vertrouwen en zijn ze sneller geneigd iets van jou te kopen.

Door het inzetten van content marketing trek je dus steeds meer leads en klanten aan. En deze willen allemaal op hun persoonlijke manier die content ontvangen. Om juist in kaart te brengen op welke manier(en) jij informatie moet overbrengen, is het belangrijk eerst onderzoek te doen naar je doelgroep: Wie zijn het? Wat zijn hun hobby’s? Hoeveel tijd spenderen ze per dag op welke social media kanalen? Op welke manier ontvangen zij het liefst informatie en via welk kanaal?

Zodra je dit duidelijk in kaart hebt, kun je een stap verder met het uitvogelen van de juiste content marketing mix: Het daadwerkelijk bepalen van een strategie rondom de informatie die je naar buiten gaat brengen. Per platform verschilt het nogal op welke manier je iets kunt vertellen namelijk. En elk platform heeft zo zijn voor- en nadelen.

Wat is een converged media strategy?

Een converged media strategy is nét weer dat stapje extra op het gebied van content marketing. Het vergt creativiteit, maar wat het kan opleveren is het gegarandeerd allemaal waard! De waarde van converged media zit hem namelijk in het opzettelijk vervagen van de scheidslijn tussen paid, owned en earned media. Oftewel:

  • Paid media: De typen content die je inkoopt en waar je dus voor betaalt. Denk aan Facebookadvertenties, advertenties in de zoekresultaten van Google, krantenadvertenties, TV-spotjes en radiocommercials. Eigenlijk alles waarvoor je moet betalen voordat je content erin of erop mag.
  • Owned media: Dit is alles wat jij zelf bezit. Je website, je social media kanalen, je website, je blogs, je e-mail nieuwsbrieven en ga zo maar door. Superhandig, want deze onderdelen blijven behouden. Via je blogs kun je bijvoorbeeld jaren na publicatie nog steeds leads ontvangen.
  • Earned media: Oftewel: verdiende media. Je hebt hier geen invloed op. Je moet dit namelijk verdienen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die over jouw product of bedrijf praten op Twitter, een krantenartikel wat aan jou is gewijd, je komt in het nieuws of er wordt een professionele review geschreven over jouw product of service.

Earned media is de beste vorm van media die je kunt hebben. Mensen zijn van nature namelijk kuddedieren: Wat de menigte zegt of doet, willen wij volgen. En we houden niet van nadenken. Dus als iemand iets schrijft of zegt over jouw product of service, geloven we dit vaak sneller dan wanneer jij dit zelf over jezelf zegt.

Door een combinatie te maken van deze vormen van media op verschillende kanalen, creëer je een converged media strategy. Ieder onderdeel, iedere media, ieder bericht en iedere afbeelding of video voegt toe aan het gehele verhaal. En dat doen ze ieder op hun eigen manier.

Wil je meer weten over content marketing en social media content pakketten? Of zoek je hulp bij een converged media strategy of het hergebruiken van content?

Hoe pas je een converged media strategy toe binnen content marketing?

Wat heb je precies nodig voor een converged media strategy? Laten we beginnen door te zeggen dat deze vorm van content marketing wel echt next-level is. Het is dan ook niet de meest simpele strategie, maar desalniettemin een hele interessante.

De sleutel zit hem in het gebruiken van meerdere vormen van media. De naam zegt het eigenlijk ook al. Denk bijvoorbeeld aan een mix van owned en earned media. Of paid en owned.

Het uiteindelijke doel van zo’n strategie is het hebben van een mix van alle drie de typen media. Dit natuurlijk wel op de juiste manier. Ze moeten elkaar ondersteunen en allemaal bijdragen aan het verhaal. Het opzetten van zo’n strategie begint dan ook met het neerzetten van één duidelijk verhaal en dit zo op te splitsen over de verschillende typen media.

Een goed voorbeeld van een converged media strategy is die van Coca-Cola: Share A Coke. Wie heeft hier niet van gehoord? Door ‘simpelweg’ verschillende namen te printen op de labels van de colaflesjes, onder het mom van ‘share a coke’, hebben zij 7% meer winst gedraaid dat jaar. Hoe ze dit is gelukt?

– Iedereen wil zijn/haar naam op een flesje cola;
– Als je die van een vriend/vriendin tegenkomt, wordt deze gedeeld op social media (earned);
– Je kunt je eigen naam invoeren (als je bijvoorbeeld een unieke naam hebt!);
– Het verhaal achter ‘Share A Coke’ werd gedeeld via de website van Coca-Cola (owned), maar ook via TV (paid) en andere kanalen.

Oftewel: Ieder onderdeel van deze campagne ondersteunde het doel van Coca-Cola en zorgde ervoor dat iedereen massaal ‘hun eigen’ Coca-Cola flesje kocht. Benieuwd naar hoe Coca-Cola z’n groot merk werd? Bekijk deze gave documentaire eens; Zo wordt het gemaakt: Coca-Cola.

Hergebruiken van content: Wat is dit precies en hoe doe ik dit?

Een converged media strategy is dus nogal wat. Gelukkig kunnen we ook een stapje terugnemen en beginnen bij iets simpelers: Je huidige content hergebruiken. Zoals we namelijk al in een vorig blog vertelden, hebben verschillende mensen andere wensen. (Hey, dat rijmt!) Zo wil de één liever podcasts luisteren, de ander kijkt liever video’s en nog weer iemand anders kiest ervoor om blogs of artikelen te lezen.

En hier ligt een kans in de content marketing voor jou! Simpelweg alles klakkeloos overnemen werkt alleen niet. Wat jij schrijft, kan niet letterlijk in een leuke video worden uitgelegd. Dat is dan weer te saai. Hetzelfde geldt ook andersom: Een video bestaat vaak uit minder tekst door de visuele ondersteuning. Heb je dan alleen de tekst, dan mis je nog de helft!

Wat je dus moet doen, of kunt laten doen in samenwerking met Content voor bedrijven, is het slim hergebruiken van deze content. Heb je een blog die het heel goed doet? Top! Laten we dat omzetten naar een video of animatie. De inhoud, die blijft hetzelfde. De manier waarop, dat gaat weer net eventjes wat anders. Er wordt uitgedacht wat de video moet laten zien, hoe het wordt verteld (met een voice-over, of een acteur? Of gewoon jouw eigen medewerkers? Of nog beter een klant?) en wat er precies wordt verteld. En dat volgens de tactieken van video marketing. Zo heb jij jouw blog omgezet in een net zo vette video. En hopelijk doet ‘ie dan net zo goed zijn werk als het blog!

Waar we het nu hebben over blogs en video’s hergebruiken, kan dit natuurlijk ook met andere typen uitingen. Bijvoorbeeld whitepapers, infographics, nieuwsartikelen, podcats, enzovoorts. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos!

Een content marketing mix creëren

En nu? Wat ga je nu doen? De volgende stap zetten natuurlijk! Waar ga je beginnen? Wat lijkt je het leukste of meest interessante? Je huidige content marketing-strategie zo neerzetten dat je je content kunt hergebruiken? Of toch die stap zetten en kies je voor een converged media strategy?

Welk pad je dan ook wilt bewandelen, de eerste stap die je moet zetten is: Schakel de hulp van de pro’s in. Zij kunnen jou bedienen, met je meedenken en je verder helpen. Bij Content voor bedrijven is dat waar alles om draait. Wij zijn er voor jouw gewin. Wij maken de content en werken samen met marketing bedrijven die gespecialiseerd zijn in het opzetten van een goede strategie.

Wil je meer weten over content marketing en social media content pakketten? Of zoek je hulp bij een converged media strategy of het hergebruiken van content? Neem dan direct contact met ons op!

GRATIS TIPS ONTVANGEN?

Wil je elke maand gratis tips en inspiratie ontvangen over online content? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

De Algemene Voorwaarden en privacy- en Cookiebeleid van Content voor bedrijven zijn van toepassing.

Onze voordelen op een rij

✔ Vast bedrag per maand
✔ Unieke en op maat gemaakte content
✔ Duidelijke afspraken
✔ Een content team wat met jou meedenkt